Heartbeats » Musik » Indieselskaber omsætter for 38 milliarder om året

Ny rapport: Indieselskaber omsætter for 38 milliarder om året

2. november 2017 | Søren Vestergaard Thiesen

Indieselskaber omsætter for 38 milliarder om året

Foto: Jauretsi

I musikindustrien er banen kridtet skarpt op, og på hver banehalvdel står en fraktion og skuler mod den anden. Det er en sejlivet dyst om at have de bedste kort på hånden, når der skal forhandles vederlagsaftaler med Spotify, Apple Music osv. En slags lønforhandling.

På den ene side står de tre store pladeselskaber, The Big Three, også kaldet major labels (eller bare majors). Det er Sony, Universal og Warner.

Og så er der resten.

“Resten” er de såkaldte uafhængige pladeselskaber. Indie labels eller indies. Sammen med majors udgør de musikindustrien og pladebranchen – dvs. hvem der udgiver musik og ejer rettighederne i samarbejde med kunstnerne.

LÆS ARTIKEL Musikere sagsøger Spotify for kæmpe millionbeløb

De to fraktioner kæmper en brav kamp. Kampen om den gode forhandlingssituation, dine penge og markedet.

Men hvordan står det så til i musikindustrien? Hvem fører, og hvem vinder? Det har World Independent Network (WIN) siden 2016 sat sig for at finde ud af. Det udmønter sig i en rapport, der beskriver hvem, der har markedsandelene i kroner og øre. Den bygger på data fra mere end 660 pladeselskaber og distributører og er den mest omfattende rapport om den uafhængige pladebranche. Rapporten handler desuden udelukkende om værdien af rettighederne til musiknumre og ikke salg.

Og disse rettigheder er tilsammen 100 mia. kr. værd på verdensplan. Men hvem ejer så hvad?

Majors har 60 % og indies har 40 % af markedet
Rapporten fra 2017 er netop offentliggjort. Den viser, at de uafhængige pladeselskaber på globalt plan omsætter for 38 milliarder kroner årligt. Det er en lille stigning på knap 1 % fra året før, og sammenlagt svarer de 38 milliarder kroner til næsten 40 % af markedet.

De positive tendenser for indies er mest tydelige i streamingindtægterne, der er steget med over 80 % i forhold til året før.

Det gælder dog ikke i Danmark, fortæller Kristoffer Rom, formand i Danske Uafhængige Pladeselskaber (DUP).

”I Danmark oplever vi overhovedet ikke den samme fremgang. Streaming kom tidligt til landet, og den globale stigning er et udtryk for, at flere lande omfavner streaming som det dominerende format at lytte til musik på,” siger han.

 

Infografik: Den globale markedsandel for pladeselskaber

Infografik: Den globale markedsandel for pladeselskaber (WIN)

 

Mens de store pladeselskaber på verdensplan har sat sig på 60 % af markedet, tegner de sig for 81 % af markedet i Danmark. På streamingfronten har de uafhængige selskaber dog halet lidt ind og skrabet 22 % af markedet til sig.

Helt omvendt er det i Asien, hvor den uafhængige sektor i Japan og Sydkorea holder fanen ekstremt højt. I Sydkorea må major labels se sig slået med flere kilometer. The Big Three slås om små 11 % af markedet.

”Situationen i Asien minder om Danmark i 1980’erne. Dengang var Thomas Helmig, Lis Sørensen og Gnags alle sammen på uafhængige pladeselskaber, mens Sony osv. stort set kun havde udenlandske artister. Det gjorde, at markedet blev fordelt i det, vi kaldte ”80-20”-reglen, hvilket betyder, at 80 % af markedet tilhørte indies. Det er et eksempel på, at tingene kan vendes på hovedet, og det kan være en forklaring på, hvordan det står til i Asien,” forklarer Kristoffer Rom.

LÆS ARTIKEL Er SoundCloud på vej til at lukke?

I Danmark endte de uafhængige pladeselskaber med at de langsomt – men sikkert – blev opkøbt af majors. Danske “Medley Records”, der bl.a. havde Kim Larsen på listen, lod sig i 1994 opkøbe af EMI. Gnags-selskabet “Genlyd” overgik til Sony… og listen fortsætter.

Ganske ironisk blev EMI i 2012 spist af Sony og Universal.

Om den asiatiske indie-scene på et tidspunkt bliver major, er uvist. Men den enkelte forbruger er måske i virkeligheden også lidt ligeglad, så længe musikken spiller.

Læs videre