Heartbeats » Livsstil » Tech » Gigantisk medie-samarbejde vil overtage hele pladeindustrien

Gigantisk medie-samarbejde vil overtage hele pladeindustrien

21. november 2017 | Søren Vestergaard Thiesen

Gigantisk medie-samarbejde vil overtage hele pladeindustrien

Foto: Gavin St. Ours

Hvad skal vi bruge pladeselskaberne til i 2017?

Historisk set har de været en nødvendighed, hvis man som kunstner ønsker adgang til produktionsfaciliteter, vejledning, distribution og ikke mindst penge og berømmelse.

Sådan er det ikke længere.

I dag kan alle producere musik hjemmefra og selv distribuere sine demoer på YouTube, SoundCloud eller nogle af de mange andre muligheder.

Kunstnernes eneste problem er, at de færreste lyttere rent faktisk køber musikken. I stedet streamer de fra nettet eller går til koncert, hvor de (måske) køber lidt merchandise, og det kan måske endda være svært at sælge billetter til showet. For de fleste er pengene få, og det er måske tid til, at der skal ske noget nyt.

LÆS ARTIKEL Fælles front: Nu skal du måske til at betale abonnement-pris på YouTube

Her kommer det nyoprettede selskab UnitedMasters ind i billedet.

De har hentet omkring en halv milliard kroner fra bl.a. Googles moderselskab Alphabet og filmselskabet 20th Century Fox. Men fundingen er ikke den egentlige overraskelse.

Dataindsamling skal hjælpe kunstnere
Overraskelsen er i stedet, at kunstneren skal kende sine kunder ved at følge deres færden på nettet. Med denne information i hånden bliver det nemmere at sælge billetter til koncerten, når du ved, hvilken by, der streamer flest af dine numre og hvor du er mest populær.

Samtidig vil du ved hjælp af data om internetadfærden også nemmere kunne sælge dit merchandise, band t-shirts og meget andet.

Det er i hvert fald salgsargumentet fra UnitedMasters, og det er sådan, de forestiller sig, at musikerne skal tjene penge anno 2017. Ifølge Kristoffer Rom fra Danske Uafhængige Pladeselskaber er der dog ikke tale om en revolution, men snarere end evolution.

“Det er helt klart et meget slagkraftigt bud på et system, der er i stand til at lave nogle globale succeser gennem det datagrundlag og pengemaskine, de har bag sig. Det er en struktur, der i den grad kan gå hen og udfordre de eksisterende majorselskaber,” siger han til Heartbeats.

Han uddyber og forklarer, at UnitedMasters kan blive et vigtigt redskab til popartiser, hvis endemål er at blive så stor som mulig. Den antagelse baserer han på, at dataindsamling er en væsentlig del af UnitedMasters forretningsmæssige identitet.

Musikere skal spille koncert i den by, hvor flest mennesker streamer deres musik
Google er de facto et massivt og velsmurt maskineri, der opsamler og gemmer data om vores færden på nettet. Det er redskaberne til denne heftige dataindsamling, som UnitedMasters giver sine klienter indsigt i.

Det er kombinationen af topmoderne analyseredskaber og hyperkomplekse marketingsstrategier, som skal feje det klassiske pladeselskab af banen.

LÆS ARTIKEL Indiepladeselskaber omsætter for 38 milliarder om året

Oversat til dansk betyder det en videreudvikling af teknologier, du sandsynligvis allerede er bekendt med. Forestil dig, at du har kigget efter en vare på nettet – og nu forfølger den dig alle steder, uanset hvor du er. På din mail, din Facebook, din foretrukne nyhedsside.

Sådan vil UnitedMasters også gøre med musik.

De vil placere reklamer strategiske steder på nettet, og alt sammen kan selvfølgelig efteranalyseres og skrues op- og ned på afhængig af, hvordan indsatsen virker.

Hovedpersonen bag UnitedMasters, iværksætteren Steve Stoute, fortæller, at Googles koncerndirektør Larry Page blev mundlam, da han fik at vide, at musikere stort set ikke ved noget om sine lyttere. For hvis der er noget, Google ved, er det alt om sine brugere.

Data om lyttere er dog ikke revolutionerende. For nylig lancerede Spotify en app, der giver musikerne demografisk data om lytterne i realtid. Ifølge Spotifys produktchef Miles Lennon er kunstnerne nemlig allerede der, hvor de har gjort sig bevidst, at data kan betyde noget:

”Vi hører fra musikerne, at de spørger sig selv: Hvordan er kønsfordelingen blandt mine lyttere? Hvor kommer de fra – og hvilken by? Hvor gamle er de? Har min nye lyd ændret på hvem, der streamer min musik? Det er afgørende information, og det kan være medbestemmende for, hvor de skal på turné næste gang.”

 

Læs videre