Fremtidens iværksættere
Radio & podcast
menu-close

Fremtidens iværksættere

4. april 2016 |

Store virksomheder, som man umiddelbart skulle tro var bæredygtige, bidrager ofte til vores globale forurening og økonomiske ulighed. I indlægget her belyser jeg det ansvar der følger med at kalde sig bæredygtig iværksætter.

Mads Lønnberg er iværksætter og startede i 2012 sin nøddebutik Nøddebazaren. Siden er han blevet udråbt Årets Unge Håb, har været en af initiativtagerne bag kampagnen Knæk Afgiften, og startede i 2015 det bæredygtige kontorfællesskab Greencubator.

Vi lever i det måske mest afgørende århundrede i menneskets historie. Alligevel ser mange af os til, mens vores livsnødvendige økosystemer ødelægges, verdenshavene forurenes og tusinder af dyrearter udryddes hver eneste år. Alt dette sker mens den globale økonomiske ulighed er på sit højeste nogensinde.

Hop i kajakkerne

Min generations innovatører og iværksættere spiller en vigtig rolle for vores fremtid. De fleste er enige om, at der er brug for forandring i verden, og vi er mange der leder efter løsninger. Idealister leder efter politiske alternativer, økonomer sætter spørgsmålstegn ved den ulige kapitalistiske model, og forbrugere får øjnene op for miljøvenlige produkter. Det er sidstnævnte, almindelige danskere, der kan være med til at tvinge virksomheder til at tænke bæredygtigt, og den grønne adfærdsændring hos forbrugerne er allerede sat i gang. Vi spiser dobbelt så meget økologi, som for 10 år siden, og bæredygtige initiativer får hurtigt vind i sejlene. Jeg har oplevet det med Greencubator, et kontorfællesskab for bæredygtige virksomheder, som jeg var med til at starte i oktober sidste år. Opbakningen har været overvældende, og vi har næsten allerede fået fyldt huset med initiativrige, grønne iværksættere. Selv store multinationale selskaber, som fx Nike og Apple, der tidligere har haft konflikter med børnearbejde og skattely er begyndt at se skriften på væggen og ændre strategi. Det tager dog lang tid for et gammelt hangarskib at ændre kurs i forhold til en hurtig kajak. Nye bæredygtige iværksættere, lever derfor i en unik tid, men hvad er en bæredygtig iværksætter egentlig?

Dygtig til at bære

Inden jeg kan besvare spørgsmålet, vil jeg dele min fortolkning, som starter med en anekdote: Jeg importerer ubehandlede nødder og bad for nogle år siden en emballageforhandler om vareprøver på bæredygtige poser. Til min store overaskelse modtog jeg en uge efter en stak forskellige kraftige plastposer. Forhandleren troede ganske enkelt, at bæredygtig emballage betød, at emballagen skulle kunne bære meget. Det giver jo også mening, hvis vi tager ordet meget bogstaveligt. Jeg synes ordet beskrives bedst på engelsk: sustainability. “The ability to sustain” eller “evnen til at bevare”. For at bevare noget, er vi nødt til at behandle det godt, og dét er vigtigt at minde sig selv om som iværksætter.

Tag din iltmaske på

Det første man som iværksætter kan behandle godt, er sig selv. Som stewardessen så fint fortæller os, når vi spænder os fast i flysædet: “Ved nødstilfælde skal du tage din egen iltmaske på, før du hjælper andre.” Det er en fin metafor for vores globale udfordringer omend en smule ironisk, at vi er ombord på en af global opvarmnings store syndere. Vi er passagerer på et fly, der har fløjet i tusinder af år og nu langsomt er ved at styrte ned. Vi har mulighed for at indånde ilten, der symboliserer livsglæde, indsigt, empati og handlekraft fra de netop udløste iltmasker. Med stewardessens råd på nethinden, tror jeg, at det er sværere at gøre en forskel og hjælpe andre, hvis ikke man er i balance og elsker sit liv. Gør derfor dit bedste for at sikre din egen iltmaske først. Din livsglæde er essentiel for din produktivitet, og elsker du, hvad du laver, har du også de bedste forudsætninger for at opnå succes. Succes?

Vend det hele på hovedet

Succes har i mange år været synonym med økonomisk rigdom. Grådighed og sans for økonomi har således været fordelagtige egenskaber for tidligere tiders iværksættere, mens egenskaber som empati og næstekærlighed har været bremseklodser. Bor man i et stort hus og har to biler har man succes – eller har man? Dalai Lama sagde meget klogt for et par år siden: “Verden har ikke brug for succesfulde mennesker. Verden har brug fredsskabere, istandsættere, fortællere og elskere af alle slags.” Jeg synes, at det at skabe en positiv forandring for sig selv, andre og planeten, er en langt større succes end at tjene penge. Det kan være en vanskelig mentalitetsomlægning for mange iværksættere at vende begreberne på hoved, men for virkelig at skabe en bæredygtig forretning, er det nødvendigt at kigge på motivationen bag vores virksomheder.

Mustang-motivation

Da jeg var 16 år, vendte jeg hver en krone og delte sjældent med andre. Jeg drømte om at tjene min første million, så jeg kunne købe en gul Ford Mustang. Dét motiverede mig til at finde på enkle måder at tjene penge, men jeg fandt efterhånden ud af, at det var en unaturlig, overfladisk motivation påført af det omgivende samfund. Det ville bringe mig, og ingen andre, en midlertidig glæde, og det ville blive på bekostning af andre. Flere og flere er heldigvis ved at finde ud af, at materielle goder aldrig kan måle sig med et godt forhold til sine venner, sin familie, og nye mennesker, man møder på sin vej. Jeg fandt ud af det, da jeg flyttede hjemmefra, rejste rundt i verden og ikke mindst, da jeg blev iværksætter. En kombination af nye oplevelser og et pludseligt og overvældende ansvar for egen virksomhed ændrede mit liv og mit syn på virksomhedsdrift. Mange store virksomheder søsætter bæredygtige initiativer, men motivationen er oftest at tjene flere penge. Det er selvfølgelig bedre end ikke at foretage sig noget bæredygtigt, men det er uholdbart i længden. Har direktørerne en årsløn på 100 mio. kr, og de lavestlønnede en timeløn på 10 kr, kan man ikke kalde sig bæredygtig. Udskifter man sin oplader ved hver ny lancering, så forbrugerne ikke kan genbruge, kan man ikke kalde sig bæredygtig. Store virksomheder, som man umiddelbart skulle tro var bæredygtige, bidrager ofte til vores globale forurening og økonomiske ulighed. Husk på, at for at noget skal være bæredygtigt, skal det behandles godt. Virksomhedsejerne har masker på, men uden ilt. Min pointe er, at som bæredygtig iværksætter, er det nødvendigt at motivationen er båret af et ansvar for andre mennesker og respekt for vores fælles planet.

Jeg tror, at menneskets kreativitet kan genereres over i bæredygtige løsninger, når vores personlige udfordringer ikke overskygger vores globale udfordringer. Bliver du påvirket af andres og klodens problemer, og bruger du din kreativitet på at skabe værdi for mere end dig selv, er jeg overbevist om, at du har de bedste forudsætninger for at opnå ubegrænset lykke. Starter du en virksomhed samtidig, kan du i min optik, kalde dig for en bæredygtig iværksætter. Jeg arbejder stadig på det. Hver dag. Og jeg elsker det.

Illustration af Signe Beck.

Mads Lønnberg

Mads Lønnberg er iværksætter og startede i 2012 sin nøddebutik Nøddebazaren. Siden er han blevet udråbt Årets Unge Håb, har været en af initiativtagerne bag kampagnen Knæk Afgiften, og startede i 2015 det bæredygtige kontorfællesskab Greencubator.