Heartbeats » Livsstil » Tech » Derfor har Uber en rigtigt god chance for at vende tilbage

Derfor har Uber en rigtigt god chance for at vende tilbage

17. januar 2018 | Claus Skytte

Derfor har Uber en rigtigt god chance for at vende tilbage

Foto: Uber.com

Kan du huske Uber?

For ni måneder siden lukkede tjenesten i Danmark. Eller, den blev de facto forbudt, da lovgivningen kræver sædeføler, taxaskilt og taxameter for at kunne transportere betalende passagerer.

Men den lovgivning er på ingen måde hugget i sten. Taxaloven skal revurderes om et år, så hvis DF ikke fortsat blokerer, kommer Uber til at køre igen, hvis selskabet vel at mærke vil oplyse om deres chaufførers indtjening.

Det vil der findes løsninger på. Skatteministeriet har lavet en aftale med Danske Bank, om at Mobilepay i løbet af 2019 kommer med en indberetningsløsning, som platformene skal implementere for at få fuldt fradrag. Herefter vil de første 5.000 indtjente kroner være skattefri og resten af indtjening skattepligtig.

EKSTERNT LINK MOBILEPAY VIL HJÆLPE SKAT TIL AT FÅ FLERE PENGE I KASSEN (Business.dk)

Uber vil derfor i hvert fald i teorien kunne køre i Danmark igen allerede i løbet af næste år.

Fremtiden er derude. Og den er ustoppelig. Vi er i begyndelsen af endnu en internetbølge. Den første blev ført an af IBM og AT&T. Så tog Microsoft og AOL over. Senere igen Google og Apple. Sidst gjorde Facebook og Twitter livet bedre for os. Senest har vi stiftet bekendtskab med Uber og AirBnB. Lige om lidt noget småt og spændende, som vokser sig enormt på kort tid.

Når de søde platforme bliver kæmpestore
Det store problem opstår, når virksomheder bliver store. Vi elskede Google og deres ”Don’t be evil”, til de blev så store og magtfulde, at vi blev kollektivt urolige for dem.

De små og søde deleøkonomiske platforme er blevet kæmpestore. Vi bliver i tvivl om, hvorvidt vi kan stole på dem. Fordi vi ikke kan leve uden dem på sigt. Så Danmark blev det første land i Europa som forbød Uber. Det var et pirattaxa-selskab, trøstede vi hinanden med. Men det er forkert tolket. Uber er infrastruktur til at kunne fragte mennesker og ting sømløst rundt i førerløse biler og droner.

PODCAST HVAD KOMMER BAGEFTER ROBOTTER OG UBERS SAMFUNDSMODEL?

Vi bliver alle forbundet med hinanden gennem internettet. For ti år siden var 1 promille af alt og alle forbundet med hinanden. I dag er det 1 procent. Om 10 år er alt, hvad vi gider forbinde forbundet, og det giver os mulighed for at løse alle problemer med den eksponentielle fart, vi behøver. Vi har behov for at bevæge os ud af kriserne og skabe bæredygtig vækst. Men med 2,5 milliard mennesker på vej fra fattigdom til middelklasse, skal det være en vækst, som er i balance med planetens ressourcer. Vi skal skabe smartere forbrug, og det skal blive lettere, billigere og bedre at være forbruger. Når vi ikke længere ejer vores ting, men tilgår dem via et abonnement, bliver vores samlede forbrug bedre fordelt og meget billigere for den enkelte forbruger. Så kan vi se fremad i stedet for at forskanse os og prøve at forsvare en tid, som er for altid forsvundet.

Deleøkonomi bliver måden, hvorpå vi får optimismen tilbage igen. Når en studerende lejer lejligheden ud gennem AirBnB og tjener så mange penge, at man også kan gå ud med vennerne i slutningen af ugen, som kommer forretningerne i deres nærområde til gode. Det er starten på de gode tider, som begynder med klassisk forbrug, men som efterhånden bliver til deleforbrug. Som når man om 4-8 år kører førerløs bil for under 1 krone per kilometer – eller fuldstændig gratis mod at blive solgt reklamer til. En førerløs bil er en iPhone på hjul.

Deleøkonomi er en livsforsikring
Alt hvad vi var sikre på, falder fra hinanden. Altid. Vi kan ikke fikse problemet og vende tilbage til verden, som den engang var. Vi bliver nødt til at forandre os. Vi er kommet her for at give videre til andre. Det giver en anden form for rigdom. Vores livsforsikring er at hjælpe hinanden mod at blive hjulpet igen. Vi har forladt naturen og giver ikke tilbage til den, som engang. Nu tager vi kun fra den. Så vi skal finde en nænsom måde at plyndre jordens ressourcer på, så vi har nok at leve af til den dag vi rejser ud for at kolonisere rummet.

Vi skal gentænke, hvad det vil sige at være menneske. Vi har en følelse af, hvor vi skal hen, men vi ved ikke, hvordan vi kommer der. Selv de mest indtjenende deleøkonomiske virksomheder som Uber og AirBnB vil dybt nede gerne give tilbage til deres verden. Ikke mindst fordi, de ikke ejer noget, og hvis deres kunder ikke elsker dem, som findes de ikke længere. Vi føler os ikke som hele mennesker, før vi hjælper med til noget større end os selv. Vi har aldrig prøvet at leve i en verden med digital deleøkonomi før. Men vi skal videre, og når vi bliver gamle, vil vi forsvare det, som er lige ved at ske, der helt sikkert er ved at forsvinde til den tid. For at blive afløst af noget nyt og bedre. Du skal kort sagt ikke være bange. ”These are the good old days. Just wait and see”.

LÆS ARTIKEL NU KAN DU CROWDFUNDE EMINEM