Heartbeats » Samfund » Mennesker » Er børn holdt op med at lege? Ikke på YouTube

Er børn holdt op med at lege? Ikke på YouTube

13. marts 2018 | Stine Liv Johansen

Er børn holdt op med at lege? Ikke på YouTube

Foto: YouTube, Naja Münster

Når vi som voksne udtrykker bekymring for vores børns medieforbrug, handler det blandt andet om deres leg og deres evne til at lege og bruge deres fantasi, at være kreative og selv finde på.

Er børn simpelthen holdt op med at lege og har medierne også ødelagt den del af barndommen?

Den frygt har mange forældre, og det er selvfølgelig ikke så mærkeligt, når nu vores børn er omgivet af meget mere elektronik, end vi var, da vi var børn.

Der er ingen tvivl om, at medierne har stor indflydelse på børns leg og at legen på mange måder ser anderledes ud end for et par generationer siden. Men børn er ikke holdt op med at lege, og vi kan faktisk gøre meget for at understøtte deres leg og kreativitet.

Alle mennesker leger

Leg er et almenmenneskeligt fænomen. Mennesker i alle kulturer leger, og legen er ikke kun for børn.

Leg er noget, vi gør frivilligt – vi kan opfordres til at lege, men vi kan ikke tvinges til det. Men legen ser forskellig ud for forskellige mennesker, og vi – børn såvel som voksne – kan som regel lide at lege forskellige ting. Derfor kan vi ikke altid genkende eller forstå andres leg, når vi ser den.

LÆS ARTIKEL BØRNS LIV KAN IKKE REDUCERES TIL EN FACEBOOK-DEBAT

På nogen måder ligner legen sig selv. Børn leger stadig med LEGO, de klæder sig ud og gynger og leger fange. Men på andre måder er legen og medierne nærmest smeltet sammen, så medierne bliver inspiration til leg og så medierne i sig selv bliver en form for legetøj eller det sted, hvor legen finder sted.

Det første er der ikke noget nyt i. Nutidens forældregeneration legede også det, de så i fjernsynet, hvad enten det var røvere og soldater eller Spice Girls. Mange, der voksede op i 1980’erne og 90’erne, var også ivrige computerspillere. Men færre har selv kendt til det, der i høj grad præger legekulturen i dag, nemlig det at medierne fungerer som en legeplads i sig selv.

Og derfor kan det være svært at genkende – og måske også anerkende – det at lege i medier som en god og givende leg.

Hvordan ser legen i medierne ud? Hvad er medieleg i 2018? Og hvad er mulighederne og faldgruberne, når legen så at sige kommer på medieform?

God leg på YouTube

Et godt sted at lede efter legen er på YouTube.

Her ligger for eksempel bunker af ’Let’s Play’-videoer, hvor folk med mere eller mindre udfoldede talenter for at spille forskellige computerspil og kommentere på det imens samler 1000-vis af seere.

For udøverne handler det om at vise deres talenter frem og om at performe de skills, de har øvet sig på og for seerne handler det om at blive underholdt, samtidig med at man tilegner sig viden om det spil, man er optaget af.

Det er en overlevering af legekultur, som på mange måder ligner det, der i de gode gamle dage fandt sted på gaden eller i baghaverne, hvor de små børn fik lov at være tilskuere til de stores leg, indtil de en dag var store nok til selv at være med i legen.

De samme mekanismer er på spil i unboxing-videoer, i videoer med slim og squishies og i videoer med challenges og pranks.

Det handler om at se legen udfolde sig. Både fordi det er underholdende her og nu, og fordi det kan give inspiration til og konkret viden om, hvordan man selv kan lege videre.

Og så handler det om at føle, at man har en forbindelse til både dem, man ser i videoen og de andre følgere, der liker og kommenterer. Her opstår ofte spontane lege, for eksempel ’like, hvis du ser denne video før 1000 visninger’ og lignende.

På andre sociale medier, for eksempel Snapchat og Instagram folder det legende sig ud på andre måder; her handler det i høj grad også om at lege med sit eget udtryk og bruge de æstetiske virkemidler i form af filtre osv., der tilbydes her.

Fysisk leg er vigtig

Er det så bare skønt, når ens unger foretrækker legen foran skærmen – måske frem for den fysiske leg med klodser og klatretræer?

Både og.

Det er afgørende vigtigt, at den fysiske leg får lov at fylde meget i børns liv, ikke mindst fordi det er her grov- og finmotorik, kropsbevidsthed og en lang række sociale kompetencer udfoldes og styrkes. For mindre børn er det langt vigtigere, end om man kan genkende farverne, tælle til ti eller skrive sit eget navn.

Men det ene behøver ikke at udelukke det andet, og der kan være masser af god og kreativ leg i og med medierne.

LÆS ARTIKEL DET ER PÅ TIDE AT AFLIVE MYTEN OM BØRNS AFHÆNGIGHED AF NYE MEDIER

Og her spiller de voksne en vigtig rolle. Ved at fokusere på leg som drivkraft for børns brug af medier kan man nemlig både åbne for relevante og vigtige samtaler mellem børn og voksne, og man kan medvirke til, at børns brug af medier bliver mere legende, skabende og kreativ.

Se videoer sammen med dine børn – hvad enten det er i hjemmet eller i dagtilbud og skole – og brug dem som afsæt for selv at skabe noget. Find inspiration og opskrifter på den bedste glimmerslim eller find videoer, der kan få jer i gang med gode computerspil – sammen. Lav selv videoer (de behøver ikke blive offentliggjort) hvor I laver pranks med hinanden eller klæder jer ud og lægger vild og overdrevet make-up.

I vil opdage, at det ikke bare er en leg, men at det faktisk kræver en hel del øvelse at lave en sjov og seværdig video.

Der er mange aspekter af den medierelaterede leg, som man med god grund kan være kritisk overfor. De kommercielle strukturer, der ligger som fundament under en platform som YouTube, er blot et af disse.

Men hvis man selv får lov at lege med, skærper man også sin kritiske sans, og bliver bedre til at skelne mellem skidt og kanel, samtidig med at man har det sjovt. For det er først og sidst det, der er meningen med leg.

YouTube-anbefalinger:

Naja Münster – 8 år og rigtig god til at lege

Family Playlab – svensk familie, der tester legelande og legetøj

Emilie Halskov aka. Kawaii Squishies – dansk squishy-entusiast

Ethan Gamer – engelsk dreng, der spiller Roblox, Minecraft mm

Stald Vestervang – dansk pige, der leger med Schleich-dyr