Heartbeats » Livsstil » Design » Udkantsdrømmere: Arkitekter bygger videre på lokal kulturarv

Udkantsdrømmere: Arkitekter bygger videre på lokal kulturarv

17. april 2018 | Nikolaj Hulbæk

Udkantsdrømmere: Arkitekter bygger videre på lokal kulturarv

The Douglas Hotel blev opført i 1782 og er i dag et ikonisk vartegn på øen Arran, der ligger i farvandet Firth of Clyde i det vestlige Skotland. Norrøn har udtænkt denne tilbygning, der er inspireret af øens små fiskerhuse og ikke mindst skabt til at passe ind i naturen. Illustration: Norrøn.

Bøjet i neon på bagvæggen i tegnestuen hænger mottoet. Territory for Dreaming. Hos arkitektvirksomheden Norrøn handler det om at turde drømme. Tegnestuen har specialiseret sig i at genoplive underprioriterede landområder og støbe den lokale kulturarv om til et fundament for akitektoniske værker.

Norrøn skaber rum for en sund turisme, så man kan besøge smukke landskaber og spændende områder. Samtidig skal de lokale kunne være stolte og spejle deres historie i bygningerne.

”Når vi tegner, prøver vi at tage højde for naturen, kulturarven og hvad de lokale selv mener om deres sted,” forklarer Marco Berenthz, der er medstifter af Norrøn.

Foto: Nikolaj Hulbæk

Ved siden af Marco Berenthz i mødelokalet med skråvægge, store grønne planter og modeller fra tidligere projekter sidder den anden stifter af arkitektvirksomheden, Poul Høilund. De to mødte hinanden på arkitektskolen og startede sammen Norrøn for fire år siden. Og som så mange andre gode ideer, startede det hele over drinks og sofasnakke.

”Vi tænkte meget over, hvad vi gerne ville bidrage til verden med, og hvad der kunne være interessant at skabe en arkitektvirksomhed ud fra,” forklarer Poul Høilund og uddyber, at virksomheden fra starten fik tre ben at gå på. Der skulle være et politisk aspekt i projekterne, de skulle være forankret i lokal kulturarv og der skulle være en eksperimenterende del, der tillod dem at være nysgerrige.

”Vi blev hurtigt enige om at kaste vores kærlighed på at udvikle nogle af de fantastiske områder udenfor hovedstanden, som ellers er udfordret af at være underprioriteret økonomisk, politisk, kulturelt og kunstnerisk,” fortæller Marco Berenthz.

Fokus på det lokale
Norrøn er ikke som alle andre arkitektvirksomheder. De har valgt ikke at tegne rådhuse, daginstitutioner eller boliger. De designer områder.

De to stiftere af Norrøn synes begge, at den lokale kulturarv og landskabet skal placeres i første række, når et område skal udvikles. Det er vigtigt på tegnestuen, at de skaber en god forståelse for området, og at de ved hvilken historie, de vil fortælle, før de kommer med et forslag til værket. Alle områder har nemlig en unik historie, som kan fortælles, og en del af udfordringen er at finde det særlige, som Norrøn kan skabe en fortælling om.

”Man ikke bare at tage kulturarv og sige copy-paste,” forklarer Poul Høilund og Marco Berenthz uddyber: ”Det skal være noget, der hylder det, som de lokale selv synes, at deres lokalområde er rundet af”.

Det handler om at finde områdets styrkepositioner, som de kalder det. De unikke træk, der definerer et sted. Det er en forståelse, der kun kommer gennem grundig analyse. Det er som en essens, der skal deduceres ud af området.

”Derfor er det en dyd hos os at bruge enormt meget energi på at finde ud af, hvad de lokales styrkepositioner er. For dem kan man ikke kopiere og flytte. De tilhører jo det pågældende sted,” fortæller Marco Berenthz og fortsætter: ”Arkitekturen skal kunne iscenesætte det, som de lokale er stolte af. Arkitektur er vores alle sammens byggede historie. Hvis de mange ressourcer, der ligger i at bygge, kan understøtte folks stolthed, så er der potentiale i det.”

Destinationsudvikling og den sunde turisme
Destinationsudvikling er et begreb, der beskriver det at udvikle et område på en sådan måde, at man har lyst til at besøge det. Og det er netop, hvad Norrøn laver. Deres projekter inkluderer en vandrerute, museer, besøgscentre og et hotel.

”Lidt kækt kan man sige, at vi for fire år siden ikke vidste, hvad destinationsudvikling var. Det er ikke noget, vi som arkitekter er opdraget med,” forklarer Marco. ”Men i dag går vi kun efter den slags opgaver,” fortsætter Poul, ”Destinationsudvikling er blevet vores metier”.

Det var fra starten et ønske for de to stiftere af Norrøn at arbejde med de underprioriterede landområder uden for landets største byer. De så destinationsudviklingen og turismen som et værktøj til at genoplive nogle af de områder, der ellers i mange år har set en negativ udvikling.

Det er områder, der i længere tid har set, hvordan flere forlader området, deres rådhus er blevet flyttet, skolerne lukket og kommunerne smeltet sammen.

”Der er bare nogle steder, som tydeligt er underprioriteret økonomisk, kulturelt og politisk. Halvdelen af Danmarks befolkning bor uden for de ti største byer, og det er lidt et paradoks i forhold til, hvor lidt omsorg vi drager for de her steder,” forklarer Marco Berenthz, og han understreger, at det også er en udfordring på globalt plan.


Forslag til “Havets Giganter” Søfart- og Fiskerimuseet i Esbjerg. Illustration: Norrøn.

For de to arkitekter er udviklingen ikke nødvendigvis dårlig. Man skal bare huske at tænke over, hvad man gør med de områder, der ikke bliver prioriteret, og her kan de to se en vigtig rolle til arkitekturen.

Arkitekturen kan skabe rum for fornyet liv. Marco og Poul fremhæver selv deres projekt, Camønoen, der er en vandrerute på Møn, som et godt eksempel på, hvad destinationsudvikling kan gøre for et område.

”Ni tusinde vandrere og en øget omsætning på tolv millioner kroner. Det er altså noget, man kan mærke derude,” understreger Marco Berenthz.

LÆS ARTIKEL Når en vandrerute sparker røv

Norrøns grundlæggere er dog klar over, at der medfølger et ansvar over for det lokale, når man beskæftiger sig med turisme på denne måde.

”Turismeindustrien har haft en tendens til at fremmedgøre de lokale, når den ankom et sted. Så kom der en stor modernistisk hotelkasse i første række. Bang. Og så var alt andet sekundært,” fortæller Marco Berenthz, og de understreger begge to, at det er noget, NORRØN for alt i verden vil undgå.

Modsat 80’ernes charterferier, hvor vi alle sammen skulle syd på og ligge i rækker på stranden, så rejser folk i dag efter autenticitet. Folk rejser for at se naturen, møde de lokale og opleve kvalitet. Man gider ikke komme det sted hen, hvor resten af turistbussen er.

”Turismen skal også gøre noget positivt for lokalbefolkningen. Der er to sider af sagen, for i sidste ende, så kan et nyt strandcenter tiltrække noget god turisme og sætte gang i nogle økonomiske tandhjul, men det kan i lige så høj grad gøre et område mere attraktivt at bo i. Man må aldrig lave noget som er godt for turismen, uden at det også godt for den lokale. De er jo de implicitte værtsskab,” forklarer Marco Berenthz, og Poul Høilund uddyber: ”Al god turisme er i virkeligheden også en bosætningsstrategi for de her områder. Det er vigtigt at tænke over, hvordan man kan brande hele området positivt – også i forhold til bosætning. Det skal være et sted, man er stolt af.”

”Det optimale ville være, at de lokale slet ikke kan lade være med at blive den der lidt forhadte guide, fordi de så gerne vil vise gæsterne, hvor fantastisk et sted de bor, ”griner Marco Berenthz.

Territory for Dreaming
For to-et-halvt år siden fik de unge arkitekter følgeskab af en erfaren kvinde. I september 2015 trådte Anna Maria Indrio ind i virksomheden som partner og medejer. Hun har 25 års erfaring som partner i den store danske tegnestue C.F. Møller, hvor hun har beskæftiget sig med blandt andet destinationsudvikling.

Marco Berenthz, Anna Maria Indrio og Poul Høilund. Foto: Torben Eskerod

Deres arbejde med destinationsudvikling og turismen ser de som en mulighed for at skabe grobund for regional udvikling, der både skal være en fornøjelse at besøge, men også skabe arbejdsplader, liv og lokalmiljø.

De kalder det strategisk udvikling, og Marco Berenthz sammenligner det med at komme op i en helikopter og kigge ned på hele området. Hvad er der brug for udover blot et nyt museum? Man skal kunne spise nogle ordentlige steder, og man skal kunne overnatte nogle steder, hvor man synes, at man får oplevelsen af det fantastiske landskab.

Norrøn tæller i dag 18 ansatte, og visionerne peger ud over landets grænser. For som Poul Høilund konkluderer er der rum til at drømme hos Norrøn.

Territory for Dreamning er kommet til at definere måden at arbejde på her på tegnestuen. Det er bøjet i neon på væggen, og når bygherrerne kommer og ser det, så er de ikke i tvivl om, hvad de skal. De skal flyve op i helikopteren og se tingene oppe fra – og drømme.”

Du kan i den kommende tid læse meget mere om en række af Norrøns projekter her på Heartbeats.

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGemGemGem